YouTube ble grunnlagt i 2005 som en nettside for å laste opp og dele videoer under 10 minutter, og rundt ett år senere ble plattformen kjøpt opp av Google. Plattformen har siden den gang etablert seg til å bli verdens mest populære videodelingsplattform, og i 2022 hadde YouTube omtrent 2,6 milliarder aktive brukere. YouTube tilbyr også et bredt spekter av tjenester og konkurrerer nå i flere ulike bransjer som musikkstrømming, direkte-video, sosiale medier og filmutleie. Omtrent 30.000 timer med innhold blir lastet opp til plattformen hver eneste time! Med video har man uendelige muligheter til å skape engasjement og interesse rundt produkter og tjenester man tilbyr. Det kan for eksempel være i form av informative og lærerike videoer, eller underholdning og humor. YouTube er en relevant kanal for alle aldersgrupper og målgrupper, hvor både organisk eller betalt synlighet kan være med å bidra til å skape verdier for din bedrift. YouTube blir benyttet til alt fra underholdning, utdanning, sportsbegivenheter, direktesendte pressekonferanser og nyheter. Videre regnes YouTube også som det nest største sosiale nettverket i verden, og youtube.com er foreløpig andreplass på listen over de mest besøkte nettsidene i verden. I 2021 ble «YouTube Shorts» lansert etter økende konkurranse fra TikTok, og plattformen klarte på kun ett år å nå over 30 milliarder daglige visinger. Tradisjonell TV har sett en markant nedgang de siste årene. Med utbygging av lynrask fiber og mobilnett kan man i dag strømme det man vil, hvor man vil. I motsetning til andre strømmetjenester behøver ikke YouTube å investere i eget innhold ettersom brukerne selv skaper innholdet på plattformen. Brukere har et insentiv til å skape innhold som engasjerer ettersom de får en andel av annonseinntektene. Flere YouTube–skapere som tjener millioner på å skape innhold til plattformen og jobber med dette som sin fulltids karriere. YouTube sine PPC–annonser (Pay-per-click) er svært kostnadseffektive ettersom du kun betaler per klikk. Annonsering på YouTube tilbyr også svært mange unike muligheter for avansert og detaljert målretting. Med Googles «in-market» publikum kan du nå ut dirkete til et publikum som aktivt søker etter informasjon om dine produkter og tjenester. YouTube benytter Google sine algoritmer og annonseringsverktøy med kunstig intelligens ligger milevis foran konkurrenter. Google sine annonserings plattformer til et naturlig valg for annonsører som ønsker å oppnå effektive, målbare og stabile resultater tilpasset eget budsjett. Lignende målgrupper: Hvis brukere på nettsiden din utfører viktige handlinger på nettsiden din, som å sende inn kontaktskjema eller gjennomfører et kjøp, kan vi rette annonser mot brukere som Google synes ligner dem i atferd. Dette kan være med å øke dine konverteringer på nettsiden og på annonsene ved å vise annonsene til brukere som kan ha interesse for annonsene dine. Interessemålgrupper: Sett din interessemålgruppe til brukere med en sterk interesse for emner relatert til virksomheten din. Hvis brukere da ser på YouTube-videoer som matcher med din bedrifts produkt, kan du vise annonsene dine i forkant av slike videoer. In-market-målgruppe: Treff målgruppen din ved å annonsere til de som for øyeblikket søker etter produkter eller tjenester du tilbyr. Egendefinert interessemålgruppe: Målrettet mot brukere på en enda mer detaljert måte med egendefinerte interessemålgrupper. Dette lar deg rette annonsen mot en gruppe brukere med et ekstremt spesifikt sett med interesser knyttet til merkevaren din. Her oppretter vi helt egne publikum basert på hva de skal ha søkt og vist interesse for på nettet og hvis de har besøkt dine eller dine konkurrenters nettside. Livsbengivenheter: Nå brukere basert på livshendelser de nylig har opplevd. Livsbegivenheter kan inkludere milepæler som å flytte, gifte seg, få barn, starte en bedrift eller snart pusse opp. Egendefinert Video remarketing: Rett annonser mot brukere som tidligere har vist interesse for dine videoer eller YouTube-annonser. Med annonsering på Google og YouTube kan du nå mennesker som aktivt søker etter dine produkter og tjenester. Relevant er Google Partner, noe som vil si at vi har oppnådd Googles høyeste krav til kompetanse og ekspertise innen Google Ads. Vi har kun kvalifiserte spesialister som er eksaminert og sertifisert. Ikke heng etter på verdens viktigste markedskanal! Vi hjelper deg å bli relevant for potensielle kunder som aktivt søker etter dine tjenester. Nyhet
YouTube annonsering
Skap verdier for din bedrift med YouTube Ads
Kostnadseffektiv markedsføring og detaljert målretting.
Målretting for videoannonser på YouTube
Vår YouTube kompetanse
Nysgjerrig?
Ta gjerne kontakt med oss.
