Skip links
blank

Evolusjonen av web3.0, metavers, NFT-er og sosiale medier

Nyhet

Evolusjonen av web3.0, metavers, NFT-er og sosiale medier

Du har sikkert hørt om web 3.0, men hva betyr det egentlig? Ønsker du å lykkes i den digitale alderen er det essensielt å ha en god forståelse av trender, hvor vi befinner oss og hvor vi er på vei i den digitale alderen. Med stadig økende konkurranse om synlighet på sosiale medier og i søkemotorer er en ting sikkert – det er alltid en fordel å være relevant. 

LES MER
blank

Internett og sosiale medier 

Til tross for at internett ikke har eksistert lenge, har teknologien raskt utviklet seg og totalt forandret måten vi deler og konsumerer informasjon. Web 1.0 var første versjon av internett, og bestod kun av statiske nettsider med lite til ingen interaksjon mellom brukere. I 2004 gikk vi over til Web 2.0 som totalt forandret hele strukturen på internett. Brukere kunne for første gang skape innhold til andre brukere og dette førte til fremveksten av sosiale medier.  

Facebook har lenge vært den dominerende sosiale plattformen, men ifølge brukerstatistikk velger yngre generasjoner å ta i bruk nye plattformer som TikTok. Det er ingen tvil om at konkurransen mellom selskapene vil fortsette å øke fremover, og derfor investerer flere selskaper i fremtidens teknologi. Web 3.0, også kjent som web3, er neste generasjons internett og har økt fokus på åpenhet, eierskap til egen data og digitalisering av eiendom.  

blank
blank

Google og Facebook i web 3.0

Google lanserte i år en ny tjeneste «Google Cloud – Node hosting for Web3 selskaper». Videre vil Google støtte web3 pionerer med opptil ca. 1 million kroner i hostingtjenester. Du har sikkert fått med deg at Facebook har endret navn til “Meta Platforms”. Det satses nå stort på utbyggingen av virtuelle verdener, også kjent som metavers. Tilbake i 2014 kjøpte Meta VR/AR headset produsenten «Oculus» (Nå kjent som Reality Labs) og Meta investerer over 100 milliarder dollar på forskning og utvikling av metavers. I år åpnet også Meta for deling av NFT (Non-fungible tokens) på Instagram og Facebook til brukere i USA, videre er det planlagt å gjøre funksjonen tilgjengelig i 100 nye land  

Hva er en NFT og hvordan fungerer en blokkjede? 

En NFT (Non-fungible token) er enkelt forklart en unik digital kode registrert på en blokkjede som knyttes opp til en eiendel, blant annet digital kunst, samleobjekter, musikkrettigheter og inngangsbilletter. Formålet med en NFT er å bevise eierskap ettersom hver NFT er unik og ikke kan dupliseres. I 2021 var NFT-er en av de største markedsføringstrendene. Verdenskjente merkevarer som blant annet Nike, McDonald’s, Coca-Cola og Gucci tok i bruk NFT-er i sin markedsføringsstrategi.

blockchain
metaverse karakter

NFT-er kan kan bidra til å styrke merkevarekjennskap, lojalitet, promotere salg av fysiske og digitale produkter. Man kan gi lojale kunder unike rabatter på fysiske produkter og invitasjoner til eksklusive arrangementer. Vi så også kjendiser som hoppet på NFT trenden som Norske artisten Kygo som solgte digitale verk for 5,3 millioner kroner på ni minutter. NFT-er lagres ofte på en desentralisert blokkjede som betyr den styres ikke av et enkelt selskap og alle transaksjoner lagres offentlig. Et stort nettverk av maskiner (noder) over hele verden samarbeider for å oppnå felles enighet (konsensus) for å validere nye blokker med transaksjoner.

Økt fokus på personvern i annonsering

De siste årene har det vært et økt fokus på personvern på nett for å beskytte brukere. Endringen medfører at brukere blir i større grad informert om sporing og har muligheten til å deaktivere sporing. Innen annonsering er brukerdata nødvendig for å kunne vise relevante annonser og drive lønnsom markedsføring. Web3 åpner nå for nye annonseringsmodeller som beskytter personvern og brukerdata i annonsering. Et eksempel på dette er «Brave», en web3 nettleser hvor brukere belønnes for å se annonser basert på søkehistorikk og besøkte nettsider. Brukerdataen forblir anonym og forlater aldri enheten samtidig som annonsører kan vise relevante annonser basert på brukerdata. 

Web3 byr på nyutviklet og spennende teknologi, men teknologien er fortsatt i stor grad under utvikling. Ingen har fasiten på hvordan fremtiden vil se ut, men det som er sikkert at verden stadig blir mer digitalisert. Synlighet på nett er helt essensielt for å holde seg relevant, og digital markedsføring er konstant i utvikling. Vi i Relevant holder oss oppdatert på markedstrender og nye plattformer slik at vi kan hjelpe våre kunder å oppnå best mulig resultater i sin markedsføring. Ta kontakt med Relevant i dag, vi hjelper din bedrift med å lykkes med synlighet på nett

Nysgjerrig?
Ta gjerne kontakt med oss.

Skriv til ossKontaktskjema Ring oss på+47 51 22 77 20 Send oss mailpost@relevant.no
Åpne
Dra