Skip links
blank

Overgangen fra Universal Analytics til GA4

Nyhet

Google Analytics 4 (GA4)

Universal Analytics vil stanse all innsamling av data allerede fra 1. juli, og erstattes dermed med det nye verktøyet Google Analytics 4, eller GA4. Synes du overgangen kommer brått på, eller har du ikke forberedt deg tilstrekkelig? Her har vi samlet det du trenger å vite om GA4 og hvilke steg du burde ta for å få full kontroll på sporingen av din nettsides data og gjøre overgangen enklest mulig.

LES MER
Google Analytics

Hva må jeg vite om overgangen?

Ettersom all sporing av data i Universal Analytics avsluttes 1. juli, er det lurt å sette opp GA4 med en gang om du ikke allerede har gjort det. Dette gir deg tid til å bli kjent med det nye verktøyet og få på plass riktig oppsett. Det er i tillegg greit å kunne benytte den eksisterende versjonen i starten samtidig slik at du enklere kan navigere det nye verktøyet og finne det du trenger av rapporter og tall. GA4 vil ikke kunne hente data fra den «gamle» versjonen, så du vil dermed heller ikke ha tilgang på historikk om blant annet trafikk og konverteringer. Derfor er det lurt å komme i gang så raskt som mulig, og i hvert fall før 1. juli!

Google Analytics 4 vs. Universal Analytics

Hovedforskjellen mellom Google Analytics 4 og Universal Analytics, er den nye måten brukerdata spores. Det nye verktøyet er ikke avhengig av informasjonskapsler for å spore brukerinteraksjoner, i motsetning til Universal Analytics. I Universal Analytics identifiseres brukere ved hjelp av informasjonskapsler (cookies). GA4 introduserer en helt ny måte å måle kryss-plattform konverteringer ved å samtidig bruke en enhetsbasert identifikator. Dataen som samles inn vil enklere kunne settes i sammenheng med bruk på tvers av ulike enheter og plattformer, for eksempel på nettsider og mobilapper.

I GA4 er e-handelsanalyse mer sentralt integrert og forenklet. Det er enklere å spore og analysere brukeratferd knyttet til kjøp og transaksjoner. GA4 har et nytt rapporteringsgrensesnitt som er mer brukervennlig og tilpassbart sammenlignet med GA. Det gir mer fleksibilitet til å tilpasse rapporter og segmentering. GA4 inkluderer mer avansert bruk av maskinlæring og AI, noe som gir mulighet for å få prediktive innsikter og målrettede anbefalinger basert på brukeratferd og trender. GA4 har også noen begrensinger, den støtter ikke alle funksjoner og integrasjoner som er tilgjengelige i den eldre versjonen. Noen av de mer avanserte funksjonene kan også være begrenset eller ikke tilgjengelig i GA4.

Trenger du hjelp med å komme i gang med Google Analytics 4, eller annonsering på Google? Relevant har Google-eksperter som kan bistå deg med å være synlig på verdens største markedsplass. Ta gjerne kontakt med oss, så finner vi den løsningen som passer best til din bedrift.

Nysgjerrig?
Ta gjerne kontakt med oss.

Skriv til ossKontaktskjema Ring oss på+47 51 22 77 20 Send oss mailpost@relevant.no
Åpne
Dra