Skip links
blank

Kunstig intelligens i markedsføring

Nyhet

Kunstig intelligens (KI/AI)

Teknologien bak kunstig intelligens (KI) gjør det mulig for datamaskiner å utføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens. Ved å bruke algoritmer og maskinlæring (ML) kan KI analysere store mengder data, i tillegg til å identifisere mønstre og trender. Dette kan bidra til at vi tar mer informerte og datadrevne beslutninger. Man kan frigjøre tid og ressurser ved å automatisere tidskrevende arbeidsprosesser og tilby bedre kundeopplevelser ved å skreddersy tilbud og produktanbefalinger på et individuelt nivå. KI kan også bidra til forbedret kundeservice da den kan gi dine kunder svar på spørsmål umiddelbart. KI kan være en svært verdifull ressurs for markedsførere og bidra til å øke salgsinntekter og konverteringer. Store mengder med brukerdata kan gi økonomiske fordeler dersom man har kunnskap om hvordan man benytter det.

LES MER
blank

Kunstig intelligens er mer enn en trend

Etterspørselen etter KI har økt enormt over de siste årene. OpenAI sin ChatGPT fikk over 100 millioner månedlige aktive brukere kun to måneder etter lansering! Til sammenligning brukte Instagram 2 ½ år å oppnå samme brukertall, mens TikTok brukte omtrent 9 måneder. Teknologien benyttes av millioner av mennesker hver eneste dag og det har blitt en helt grunnleggende del av algoritmene til sosiale nettverk og strømmetjenester som Spotify, YouTube og Netflix. Plattformene benytter algoritmer som lærer av brukerene sine, noe som vil si at den blir bedre og sterkere jo mer den brukes. Du blir anbefalt innhold du mest sannsynlig kommer til å være interessert i basert på din brukerdata. Dette fører til at brukere tilbringer lenger tid på plattformene. Det er estimert at Netflix sparer omtrent én milliard dollar årlig på å benytte KI og maskinlæring til å holde kundene engasjert med gode anbefalinger.

Bli kontaktet?

Brukerdata er gull verdt

Vi har aldri hatt mer tilgang på store mengder med detaljert brukerdata enn det vi har nå. Bedrifter som besitter store mengder brukerdata og kundehistorikk kan få store økonomiske fordeler dersom de bruker dette til sin fordel. KI kan automatiseres til å analysere store mengder brukerdata for å oppdage kjøpemønstre og behov hos kunder, en prosess som ellers hadde vært svært tidskrevende og kostbart. KI kan automatisk segmentere kundene bidra til å ivareta lojale kunder ved å skreddersy tilbud og innhold. KI gjør det mulig å tilpasse kommunikasjonen og markedsføring slik at den blir personalisert på et individuelt nivå. KI kan tilpasse prisen basert på kjøpshistorikk og preferanser for å øke lojalitet og tilfredsstillhet med gode tilbud. Ved å segmentere kunder og målrette kampanjer mot hvert enkelt segment kan man oppnå økte konverteringer og salg.

blank

Fordelene med kunstig intelligens i markedsføring

  • Personlig tilpasset markedsføring: KI kan analysere store mengder brukerdata, inkludert kjøpshistorikk, atferdsmønstre og preferanser. Dette kan brukes til å tilby mer personlig tilpassede tilbud til hver enkelt forbruker.
  • Forbedret kundeopplevelse: KI kan brukes til å forbedre kundeopplevelsen og service ved å tilby chatbots som kan svare på spørsmål og løse problemer døgnet rundt.
  • Optimalisering av markedsføringskampanjer: KI kan brukes til å optimalisere markedsføringskampanjer ved å analysere data i sanntid og tilpasse markedsføringsstrategien deretter. Dette kan forbedre ROI og øke konverteringer.
  • Bedre innsikt i kundene: KI kan brukes til å gi bedre innsikt i kundene ved å analysere data om deres adferd, preferanser og behov. Dette kan hjelpe bedrifter med å tilby mer relevante produkter og tjenester.
  • Analyse av sosiale medier: KI kan brukes til å analysere data fra sosiale medier for å identifisere trender og muligheter for markedsføring. Dette kan hjelpe med å utvikle mer effektive kampanjer.

KI er en svært verdifull teknologi og ressurs for alle typer bedrifter dersom man vet hvordan den benyttes. KI blir også et stadig viktigere verktøy innen markedsføring og det er viktig å holde seg oppdatert på utviklingen dersom man ønsker å holde seg konkurransedyktig. Det er slik at markedsføring som oppleves som relevant for kundene fører til bedre opplevelser for dem og høyere konverteringer for deg. Det er alltid en fordel å være relevant!

Nysgjerrig?
Ta gjerne kontakt med oss.

Skriv til ossKontaktskjema Ring oss på+47 51 22 77 20 Send oss mailpost@relevant.no
Åpne
Dra