Skip links
blank

TikTok annonsering

TikTok annonsering

TikTok er en relativt ny sosiale medier-kanal som har sett stor vekst de siste årene. Kanalen har i dag vokst til å være en av de mest populære i verden, og den har allerede blitt tatt i bruk av flere bedrifter for å markedsføre produkter eller tjenester. TikTok er en god mulighet til å drive engasjement og å være kreativ med din merkevare!

Brukere på plattformen

Bruken av TikTok har de siste årene eksplodert, og kanalen nærmer seg én million norske brukere. Dette vil si at 23% av befolkningen over 18 år har en brukerprofil. Av TikTok-brukere med profil, er 15% daglige brukere av kanalen. Kanalen er desidert mest relevant dersom du ønsker å rette deg mot et yngre segment.

blank
blank

Hvorfor annonsere på TikTok?

Til tross for at TikTok ble lansert i 2016 har kanalen vokst til å bli en av verdens største, og er i dag en relevant konkurrent til flere kjente kanaler som Instagram, Snapchat og Facebook.
Grunnen til at TikTok er en velegnet kanal å markedsføre produkter og tjenester på, er fordi kanalen har en høy grad av engasjement.

Ettersom TikTok ikke er like velkjent som de største markedsføringskanalene, vil annonsering være billigere enn på for eksempel Facebook. Du betaler dermed en brøkdel av prisen for visninger av annonsen enn du gjør ved bruk av andre kanaler. Kanalen er derfor godt egnet til bedrifter med begrensede midler å bruke på markedsføring.

Som tidligere nevnt er TikTok-brukere hovedsakelig representert av en yngre målgruppe. Dersom du ønsker å rette deg mot et yngre segment, vil du få mer igjen ved å ta i bruk TikTok enn flere andre kanaler.

Forskjellige typer annonser

Det finnes flere typer formater du kan velge mellom når du oppretter en annonse på TikTok, alt etter hva du ønsker å oppnå. Dette er et utvalg av formatene du kan benytte deg av:

In-Feed Ads er standardformatet for annonser på TikTok. Videoen, som kan være på opptill ett minutt, vises på brukeres «For You» side. Dette gir brukere muligheten til å samhandle med annonsen slik som på en vanlig TikTok video, og innholdet føles dermed mer organisk.

Brand Takeover Ads er et effektivt format å ta i bruk dersom du ønsker høy rekkevidde for annonsen din. Ved denne type annonse vises bilder eller korte videoer i fullskjerm idet brukere åpner appen, og lar deg lede trafikk inn til nettsiden din.

Branded Hashtag Ads er en måte du kan engasjere brukere ved å oppmuntre dem til samskaping av innhold. Her kan du kjøpe hashtags tilpasset din bedrift, som vil vises på utforsk-siden til TikTok. Brukere produserer sitt eget innhold og inkluderer din hashtag. Alt innhold med din hashtag vises på en landingsside om den trykkes på. Dette formatet benyttes ofte ved såkalte «challenges».

Videre kan du rette annonser mot brukere basert på blant annet lokasjon, aldersgruppe, interesser og inntekt. Du kan også velge ditt publikum basert på hvordan de tidligere har samhandlet med videoer, hashtags og skapere. Slik sørger du for at din annonse treffer et publikum som er relevant for deg.

Det som er spesielt med TikTok som markedsføringskanal, er samspillet mellom bedrifter og brukere. Brukere genererer sitt eget innhold i samspill med bedrifter, noe som oppfordrer til mer personlig kommunikasjon mellom bedrift og bruker. Dersom du lykkes med å lage kreativt innhold tilpasset kanalen, kan TikTok være en svært effektiv kanal å annonsere på!

Åpne
Dra