Skip links
blank

Snapchat annonsering

Snapchat annonsering

Snapchat er en interaktiv app for deling av bilder og video, som raskt har blitt svært populær. I dag er Snapchat er nummer tre på listen over Norges mest populære sosiale medie-plattformer, med så mye som 2.8 millioner norske brukere over 18 år. Dette gir deg gode muligheter til å nå ut til et stort publikum med ditt budskap!

Hvem er på Snapchat?

Selv om vi kan se en økende trend i bruken av Snapchat blant eldre aldersgrupper, er kanalen desidert mest utbredt i aldersgruppen 18-29 år. Denne aldersgruppen representerer også størst andel daglige brukere, med hele 66%, og er den foretrukne sosiale plattformen for denne målgruppen. Dermed er det lurt å tilpasse budskap og innhold til denne gruppen om dine annonser på Snapchat skal gi gode resultater.

Gode målrettingsmuligheter i Snapchat sin annonseadministrasjon gjør det enkelt å rette dine annonser mot den målgruppen du ønsker å treffe. Du kan blant annet rette dine annonser mot brukere i henhold til interesser, atferd, demografi og geografi. Det er i tillegg mulig å opprette et såkalt «Custom audience» for å nå brukere som har sett dine tidligere annonser, eller et speilpublikum for rette annonsen mot brukere som er like dine nåværende kunder.

blank

Forskjellige typer annonseformater

Snapchat gir deg flere kreative muligheter til å lage innhold som brukere kan samhandle med. Ettersom brukere konsumerer store mengder informasjon via kanalen, er det viktig å produsere innhold som skiller seg ut og fanger oppmerksomhet raskt. Her er en enkel forklaring på de forskjellige annonseformatene du kan benytte på Snapchat:

Snap ads er videoannonser på inntil ti sekunder som vises i fullskjerm mellom organiske stories. Ved bruk av dette formatet, har du mulighet til å inkludere en handlingsknapp altså en bestemt handling du ønsker at seere skal foreta når de ser annonsen din. Denne vil vises som «swipe up», og seere vil bli tatt videre til en landingsside bestemt av deg om de sveiper opp på annonsen.

AR linser er et format som oppfordrer til engasjement fra brukere. Her utvikles en egen linse med elementer som samstemmer med din bedrift eller det du ønsker å annonsere for. Denne linsen kan da benyttes av brukere som sender bilder til sine kontakter. Dermed sørger du for at budskapet ditt spres videre.

Filterannonser kan utvikles og benyttes i bestemte tidsperioder eller permanent. Her er det viktig å være kreativ og utforme filteret på en underholdende måte for at brukere skal benytte seg av det. Forskjellen fra linser, er at filtre legges på et bilde som allerede er tatt på Snapchat.

Collection ads vises som en slags katalog, med en annonse midt på skjermen og inntil fire bilder med produkter nederst på skjermen. Formatet er forskjellig fra snap ads ettersom du har mulighet til å vise flere produkter i én annonse.

Story ads vises som sponset innhold i “Discover”-feeden til Snapchat brukere. Her vil alt av offentlig innhold fra blant annet influencere og nyhetsbyråer vises som en slags liste.

Snapchat har vokst til å bli en av de mest populære sosiale mediene i Norge. Med gode målrettingsmuligheter og forskjellige typer annonseformater, har du mulighet til å nå ut til din målgruppe og oppnå gode resultater innen markedsføring. Ønsker din bedrift å komme i gang med annonsering på Snapchat? Kontakt oss i dag!

Åpne
Dra