Skip links
blank

Innholdsmarkedsføring

Nyhet

Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring, også kjent som content marketing, handler om å produsere og utgi innhold av høy kvalitet tilpasset din målgruppe. Dette kan gjøres ved å benytte blant annet skriftlig innhold, sosiale medier eller brukergenerert innhold. Fordelene du kan oppnå ved å benytte deg av denne typen markedsføring er mange!

LES MER
blank

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er ulike former for markedsføring hvor en benytter medieinnhold for å nå en spesifikk målgruppe og utvikle positive kunderelasjoner. Denne måten å drive markedsføring på skiller seg fra tradisjonell markedsføring ved at den er mindre salgsorientert, men heller fokuserer på å fange publikum med verdifullt innhold.

Den digitale utviklingen har medført en lavere terskel for å publisere innhold på både sosiale medier og andre plattformer. Bedrifters kanaler inneholder ikke lenger utelukkende produkt- og bedriftsinformasjon, men også innhold som er ment å underholde og informere. Et godt eksempel på dette er blogger, hvor bedrifter publiserer nyttig og interessant informasjon i artikkelformat.

Bli kontaktet?

Fordeler med innholdsmarkedsføring

Du vil få verdifull innsikt i din kundebase. Etter hvert som du publiserer innhold på forskjellige plattformer, vil du raskt legge merke til hvordan lesere responderer. Denne informasjonen kan du videre benytte til din fordel ved å gjøre endringer i innhold eller produkter du tilbyr. Det kan for eksempel være du er nødt til å tilpasse skrivemåte, hva slags innhold du publiserer, plattformen du benytter eller bildebruk.

Bedriften vil oppnå bedre synlighet, noe som er svært viktig! Potensielle kunder vil ha kunnskap om din merkevare, og du vil kanskje dukke opp som et alternativ når behovet for dine produkter eller tjenester melder seg. Det er viktig å publisere innhold av høy kvalitet jevnlig for å holde seg relevant og ikke gå glipp av potensielle kunder. I tillegg er det lurt å benytte seg av en annen strategi, som for eksempel SEO (søkemotoroptimalisering), for å sørge for at innholdet ditt faktisk blir sett.

Innholdsmarkedsføring kan etablere din merkevare som en bransjeekspert. Forbrukere har i dag tilgang til enormt mye informasjon. Skill deg ut ved å dele nyttig informasjon og kunnskap om dine varer og tjenester. Dette vil ikke kun vise din kompetanse, men også bygge tillit til din merkevare.

blank

Ulike former for innholdsmarkedsføring

Det finnes ulike virkemidler som kan benyttes ved innholdsmarkedsføring. For at innholdet skal mottas på best mulig måte er det viktig å benytte metoden som er tilpasset din målgruppe. Videre er det essensielt å ha en rød tråd i alt du produserer, slik at din bedrift er lett gjenkjennelig.

Visuelt innhold

Visuelle virkemidler har lenge vært en del av markedsføring, og med god grunn. De kan benyttes til å tiltrekke oppmerksomhet, og ofte er de enklere for forbrukere å gjenkjenne og huske. De tre mest utbredte typene som benyttes innen visuelt innhold er bilde, video og infografikk.

Skriftlig innhold

Selv om visuelt innhold har en tendens til å trekke mest oppmerksomhet, er skriftlig innhold fortsatt et viktig virkemiddel i innholdsmarkedsføring. Det er betydelig mye enklere å få frem viktig og utdypende informasjon ved hjelp av tekstinnhold. Videre er tekstinnhold også en essensielt når det kommer til SEO, for å oppnå gode plasseringer i organisk søkeresultat og generere trafikk.

Sosiale medier

Bruken av sosiale medier er svært utbredt blant de fleste aldersgrupper, og plattformene utvikler stadig nye måter å dele innhold på. Effekten av sosiale medier kan være stor, og bedrifter bør benytte seg av muligheten til å oppnå synlighet. Det finnes flere ulike plattformer, men du bør prioritere de målgruppen din er aktiv på. Innhold på sosiale medier er ofte en kombinasjon av både bilde og tekst, og du kan velge å publisere varig eller midlertidig innhold.

Brukergenerert innhold

Brukergenerert innhold refererer til innhold som er produsert av personer utenfor bedriften eller organisasjonen. Dette er typisk produktvurderinger, videoer hvor ditt produkt omtales, blogginnlegg eller kommentarer som ofte publiseres på sosiale medier. Brukergenerert innhold er dessuten svært troverdig da informasjonen kommer fra personer som har benyttet ditt produkt eller tjeneste, og ikke fra bedriften selv.

Innholdsmarkedsføring er en effektiv måte å treffe din målgruppe med relevant innhold, og bidrar til positive kunderelasjoner. Du kan benytte forskjellig type innhold, og fordelene ved innholdsmarkedsføring er mange. Relevant har god kompetanse innen denne typen markedsføring, og kan bidra til blant annet bedre synlighet for din bedrift.

Nysgjerrig?
Ta gjerne kontakt med oss.

Skriv til ossKontaktskjema Ring oss på+47 51 22 77 20 Send oss mailpost@relevant.no
Åpne
Dra