Skip links
blank

Facebook annonsering

Facebook annonsering

Facebook har over lengre tid vært den foretrukne sosiale medier-kanalen for mange. Til tross for en prosentvis nedgang de siste årene, er Facebook fortsatt den mest populære kanalen i Norge med tanke på antall brukerprofiler og daglige brukere. Facebook er en svært relevant kanal å annonsere produkter og tjenester på.

Brukermønster

Bruken av sosiale medier er i Norge svært utbredt, og 78% av befolkningen over 18 år benytter sosiale medier daglig. Av alle kanalene som blir benyttet i Norge, ligger Facebook på førsteplass innen daglig bruk og antall brukerprofiler. Hele 82% av befolkningen har en brukerprofil på plattformen, og 67% av personer med brukerprofil på Facebook benytter kanalen daglig.

Det er klare forskjeller mellom aldersgrupper og kjønn med tanke på daglig bruk av Facebook. Gruppen som trumfer listen, er kvinner i alderen 40-49 år. Generelt sett har daglig bruk økt gradvis blant de eldre aldersgruppene, mens brukere i aldersgruppen 18-29 år har hatt en markant nedgang. Dette er viktige faktorer å tenke på ved annonsering gjennom Facebook.

blank
blank

Sett klare mål for annonsen

Ønsker du økt trafikk inn til nettsiden din? Videovisninger? Eller flere konverteringer? Målsettingen du velger for en annonse er det du ønsker at personer skal gjøre når de ser annonsen din. Det er viktig å klart definere hvilke resultater du ønsker før annonsen utformes. Annonseadministrasjonen på Facebook gir deg flere muligheter når det kommer til målsetting av annonser. Ved oppretting av annonser kan du velge mellom flere målsettinger innen kategoriene bevissthet, overveielse og konvertering.

Etter hvert som bedriften din vokser, vil kampanjemål endres. Dersom bedriften din er relativt ny er det kanskje ønskelig å fokusere på merkebevissthet og innhenting av nye kunder. Deretter vil det være mer hensiktsmessig å oppfordre brukere til å for eksempel gå til innkjøp av produktet eller tjenesten du tilbyr.

Gode målrettingsmuligheter

En godt utformet annonse med gjennomtenkt innhold vil ikke ha stor betydning dersom du ikke treffer personer som mest sannsynligvis vil samhandle med annonsen din. Sørg først for å ha en klart definert målgruppe. Det er viktig å tenke gjennom hva du tilbyr og hvem din «buyer persona» er. Facebook lar deg avgrense hvem din annonse skal vises til med tanke på geografi og demografi, som innebærer sted, alder og kjønn. Det er også mulig å inkludere brukere med spesifikke interesser eller atferd. Facebook utvikler stadig sin plattform, og inkluderer nye muligheter med tanke på målretting av annonser.

Ved annonsering på Facebook kan du nå ut til et stort publikum og enkelt rette ditt budskap mot en relevant målgruppe. Vi har lang erfaring med annonsering på kanalen, og kan hjelpe din bedrift!

blank
Åpne
Dra